مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل

همایش حکیم ابوالقاسم فردوسی تاریخ :28/02/1393

                 

  1. مراسم با قرائتی چند از آیات قرآن کریم توسط قاری محترم جناب آقای سینا فیضی مقدم آغاز شد.

خیرمقدم سرپرست محترم مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل آفای دکتر لطفی :

ایشان پس از عرض خیر مقدم  خمت مهمانان گرامی به رابطه ی بسیار عمیق بین حکیم ابوالقاسم فردوسی و خیام نیشابوری پرداخته و نیز فردوسی را حماسه سرای بزرگ جهان دانسته که از ویرژیل ، هومر و امثال دیگر هیچ کاستی ای ندارد همچنین افزودند اندیشه های فردوسی به اندیشه های قبل از اسلام با پهلوانانی قبل از اسلام بوده که برخی از آنان حالتی عارفانه و بری از دنیا ذکر شده اند و اغلب اندیشه های فردوسی را می توان به عقیده جبر و قضا و قدر، بری بودن از دنیا، حیرت و غم گساری از باده و شادی و نشاط ذکر نمود که حکیم عمر خیام نیشابوری با اشعار کمی که داشت (16-50)از رباعیات خویش به پروراندن اندیشه های فردوسی پرداخته که این خود بیانگر رابطه ی عمیق میان این دو شاعر بزرگ می باشد.

سخنان مدیر محترم آموزش و پرورش شهرستان بابل آقای همت احمدی:

ایشان در ابتدا به محصول لحظات آنی تفکر درست اشاره نموده و در پس این امر به تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش و امثال این همایش ها پرداخته و به تشویق مهمانان جهت گرامی داشت این افراد بزرگ به منظور ایجاد انگیزه در مخاطبین و ارزش گذاری اجتماعی پرداختند و نیز در ادامه به تاثیر طبیعت در اندیشه های دانشمندان اشاره داشته و از جوانان خواستند که به مقتضیات امروز و روحیه علمی امروز مجهز شوند و مطمئن باشند که انسان عاقل یک افق دید(دور اندیشی)در زندگی خود دارد.

سخنان آقای دکتر ستاری :

ایشان پس از تقدیر و تشکر از دست اندرکاران این همایش پاس داشت فردوسی را پاس داشت از فرهنگ و ادب این سرزمین بیان نمودند و در تایید این گفته خود به استنادهایی بر اهمیت شاعر بزرگ جهان حکیم ابوالقاسم فردوسی از جمله : چگونگی تغییر فرهنگ و زبان مصریان به عربی پس از فتح آن کشور توسط اعراب مسلمان توسط یکی از نویسندگان مهم آن کشور و نیز تاکیدآتاتورک برشاهنامه ی فردوسی، که آن را سند هویت ایرانیان می دانست ،پرداختند. در ادامه استاد اهداف شاهنامه را به: 1- احیای فرهنگ ایرانی   2- احیای زبان فارسی   اشاره نموده و نیز هنرمندی فردوسی را در شیوه ی پردازش (فضاسازی و ...) و نیز به نظم درآوردن داستان هایی می باشد که از قبل تدوین شده بودندکه یکی از این جنبه های هنرمندانه را می توان به ایجاز و کوتاهی سخن اما با با مفهوم و پرمغز در اشعار فردوسی پی برد.

ایشان در پاسخ به سوالات دانشجویان مبنی بر حقیقت یا افسانه ای بودن شاهنامه افزود: شاهنامه یک تاریخ ملی است نه یک تاریخ واقعی! لازم به ذکر است که تاریخ ملی بیانگر آرزوها و امیال یک ملت می باشند و در پایان ایشان شاهنامه فردوسی را از لحاظ توصیفی به سه دسته: اسطوره ای، پهلوانی و تاریخی تقسیم نموده و لازمه ی درک درست و دقیق داستان های شاهنامه را آشنایی با اسطوره و اهداف آن خواند.

سخنان آقای دکتر باقری زاد درباره گرامی داشت دم(اغتنام فرصت)  از نظر خیام:

ایشان در ابتدا پس از تشکر و قدردانی از مسئولین و دست اندرکاران به تعریف شخصیت خیام پرداخته و ایشان را با به عنوان: ریاضیدان،حکیم، ومنجم و...،  شخصیت ادبی که در برگیرنده اندیشه های خیام می باشد معرفی نمود و نیز به ذکر این نکته که رباعی های خیام بسیار کم ( حدود 16 رباعی ) بوده و اگر هم امروز به رقمی حدود 1000 رباعی دیده می شود حاصل اندیشه کسانی که سخنشان را در پس خیام و اندیشه های خیامی  بیان داشته اند.

ایشان در ادامه به اندیشه های خیامی :1- مرگ اندیشی  2- گرامی داشت دم(اغتنام فرصت)   3- پرسش گرایی خیامی که پرسش گرایی او حکیمانه و عالمانه بوده اشاره نمود و  نیز بعد از خیام،حافظ را به عنوان شاعری که ادامه دهنده ی اندیشه های وی بوده معرفی نمود که البته به این نکته هم اشاره شد که حافظ در سخنانش قدری پوشیده تر از خیام بود.  

ضمنا نقالی خوانی شاهنامه توسط دانش آموزپایه دوم ابتدایی  یاسمن  اسدی آهنگر  و اجرای موسیقی توسط دانشجوی کارشناسی مشاوره آقای عماد  ولی زاده انجام شد.

 

انجمن علمی فناوری پژوهشی مرکز