مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل

همایش ملی مدارس هوشمند و تعلیم و تربیت

با توجه به سیاست های کلان وزارت آموزش و پرورش و دولت محترم و در راستای سند تحول بنیادین و برنامه پنجم توسعه از سال 90-89 تا پایان برنامه یعنی 95-94 می بایستی هر سال 20 درصد مدارس در یکی از سطوح هوشمند سازی تجهیز می گردید که در استان خراسان شمالی 30 درصد مدارس استان تاکنون مشمول طرح گردیده است.
با توجه به هزینه های بالای انجام شده در این طرح بهره برداری لازم در این مدارس انجام نگرفته است. 
این سوال همیشه مطرح بوده که آیا هوشمند سازی یک الزام می باشد یا خیر؟
برای رسیدن به یک پاسخ علمی و منطقی نیاز به بررسی علمی این طرح احساس می گردید که در نهایت برگزاری یک همایش ملی را می طلبید. خوشبختانه در اوایل سال 94 با پیگیری های انجام گرفته طرح مورد نظر به صورت مکتوب نوشته و مجوزهای لازم اخذ شد و در موازات آن سایت همایش راه اندازی و کمیته های همایش مشخص و اعضای ان اعلام گردید و جدول زمان بندی طرح نیز همراه با ایین نامه اجرایی همایش تدوین گردید
که انشاء الله در تاریخ 28 و 29 بهمن این همایش ملی در استان خراسان شمالی برگزار خواهد گردید.

 

 

محورهای اصلی همایش :

 

مفاهیم نظری و کاربردی
 
زیرساخت ها و نرم افزارهای مدارس هوشمند
 
آسیب شناسی مدارس هوشمند
 
تجربه نگاری و مطالعات موردی
 
(پرده نگار ، عکس ، فیلم ، گزارش )


 
•مفاهیم نظری و کاربردی
 

•نقد و بررسی مبانی تربیتی مدارس هوشمند

•سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و هوشمند سازی مدارس

•انتظار نظام آموزشی از مدارس هوشمند : تسهیل ، تحول ؟

•مدارس هوشمند از ابزار کمک آموزشی تا رسانه های آموزشی

•برنامه های درسی با فرایند هوشمند سازی

•ارائه چهارچوب های نوین مفهومی برای آموزش هوشمند

•ارائه روشها و استاندارد های آموزش هوشمند

•هوشمند سازی و یادگیری

•مطالعه تطبیقی توسعه مدارس هوشمند

•معلم ومدرسه هوشمند
 
 
زیر ساخت ها و نرم افزارهای مدارس هوشمند
 
•ابزارهای نرم افزاری و سکوها در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی
 
•سیتم های نرم افزار ، سخت افزار ، درگاه ها و سکوها برای یادگیری الکترونیکی هوشمند

•امنیت ، دسترسی و کنترل در محیط یادگیری هوشمند

•ابزار ها  وتلفن های هوشمند در آموزش و یاد گیری
 
•طراحی محیط های تعاملی مدارس هوشمند مبتنی بر وب
 
 
آسیب شناسی مدارس هوشمند
 
•مدارس هوشمند از تبلیغات تا واقعیت
 
•آسیب های فن سالاری و فن شیفتگی در مدارس هوشمند

•مدارس هوشمند و بهره وری اقتصادی 
 
•مدارس هوشمند و بهداشت جسمی ، روانی ، تربیتی 
 
•مدارس هوشمند و مهارت های اجتماعی
 
•جایگاه طراحی آموزشی در مدارس هوشمند
 
تجربه نگاری و مطالعات موردی (بخش غیر مقاله )
 
◾تجارب موفق و ناموفق در راه اندازی و توسعه مدارس هوشمند

◾معلمان و دانش آموزان و خانواده ها و مدارس هوشمند