حضور ارزشمند دکتر رضا خانبابایی فوق دکتری فیزیک و استاد دانشگاه صنعتی نوشیروانی و استاد مدعو دانشگاه اتاوا کانادا درمراسم هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز
در تاریخ 94/09/22 مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز با حضور ارزشمند دکتر خانبابایی فوق دکتری فیزیک، استادان، کارکنان و دانشجویان در سالن همایش علامه سعید العلمای مازندرانی برگزار شد. در این مراسم سرپرست محترم مرکز و پژوهشگر برتر دانشگاه فرهنگیان استان مازندران دکتر علیمحمدی ضمن خیرمقدم حاضران، درباره پژوهش و اهمیت آن نکاتی را بیان نموده اند.سپس با پخش کلیپ های از فعالیت های پژوهشی مرکز، آقای دکتر داود باقری زاد درباره کارکردهای پژوهش سخنرانی نمودند. در ادامه عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی و استاد مدعو دانشگاه اتاوا کانادا درباره پژوهش و ارتباط آموزش با پژوهش و نروآموزش و ارتباط و نتایج آن با آموزش بر اساس اصول یادگیری مغز به صحبت پرداختند.
خلاصه سخنان:
"آموزش مغز محور" یا "نُروآموزش" به مناسبت هفته پژوهش توسط دکتر رضا خانبابائی استاد نُروفیزیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و استاد مدعو دانشگاه اتاوا کانادا، ساعت 10:30 الی 12 در سالن همایش علامه سعیدالعلما با حضور استادان، کارمندان و دانشجویان برگزار گردید.
دکتر خانبابایی گفت: "نُروآموزش" یک مقوله بین رشته ای است که علوم اعصاب، روانشناسی و آموزش را با هم ترکیب می کند تا روش های جدید یاد دادن را ایجاد کند. سرفصل درس ها به روز با توجه به جدیدترین یافته های پژوهشگران علوم اعصاب تطبیق داده می شود تا یادگیری واقعی و آسان اتفاق بیفتد.
استاد نُروفیزیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اظهار داشت: عدم ارتباط خوب بین آموزش ها در مدارس و دانشگاه و همچنین نبود ارتباط بین آموزش ها در دانشگاه و موفقیت دانشجو در صنعت از جمله مشکلات حوزه آموزش می باشد که برای برون رفت از آن نیاز به نوآوری در آموزش، تحقیق در مورد یادگیری و مهندسی معکوس جهت ابداع روشی نو برای آموزش داریم.
استاد مدعو دانشگاه اتاوا کانادا با بیان این که 90% اطلاعات ما از طریق بینایی به دست می آید تاکید کرد: مغز نمی تواند به چیزی توجه نکند و طوری طراحی شده است که اول به اطلاعاتی که محتوای هیجانی قوی دارند توجه می نماید و می تواند این اطلاعات را به مدت طولانی تر به خاطر داشته باشد.
دکتر خانبابایی به سطوح آموزش اشاره کرد که عبارت اند از یادگیری نظری، یادگیری سمبلیک یا نمادین و نرو آموزش یا تجربه عینی.
ایشان نرو آموزش را این گونه تعریف کردند:
- آموزش بر اساس اصول یادگیری مغز و اعصاب
- آموزش زیر نظر استاد
- خودآموزی؛ یادگیری حین انجام کار تحت نظر استاد
- کار بدون ترس از شکست
- به کار گیری علومی که در کلاس در مورد آن بحث شد
- تمرین کار صنعتی در مقیاس کوچک.
ایشان در پایان به پاره ای از فعالیت ها، دستاوردها و دست ساخت های فیزیک توسط دانش آموزان و دانشجویان اشاره کرد. و آن ها را به نمایش گذاشت.
گفتنی است که در پایان به سئوالات دانشجویان پاسخ داد. ضمنا از کتر خان بابایی و پژوهشگران برتر تقدیر شد.