مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل

برگزیده نکات سخنرانی استاد نظری پیرامون اختلالات یادگیری

«

برگزیده نکات سخنرانی استاد نظری پیرامون اختلالات یادگیری

 

بهنام جاشی و محمد رحیمانی[1]

 

اختلالات یادگیری:

  1. گروهی از دانش آموزان را دربر می گیرد که ضعف هایی در دیدن-خواندن- نوشتن یا بطور کلی درک ضعیفی از مطالعه مطالب دارند.

این اختلالات سبب پایین آمدن خودپنداری شده تا فرد بگوید من نمی توانم.

 این افراد در ادراک  وتوجه مشکل دارند            یعنی قادر به تمییز و تشخیص تفاوت ها نمی باشند.

 

انواع حافظه

                          1- حسی :شامل دیداری و شنیداری  می باشد..

 

                          2- کوتاه مدت :که با تکرار و کد گذاری وارد حافظه بلند مدت می شود.

                         3- بلند مدت :نوعی محل ذخیره و بایگانی اطلاعات بشمار می آید.

نیم کره سمت راست:

تمامی اطلاعات مربوط به اشکال – اندازه – و مباحث ریاضی در این نیم کره جای دارد.

نیم کره سمت چپ:

تمامی اطلاعات حسی – دیداری – شنیداری  وفهم ودرک مطالب مربوط به این نیم کره است.

بزرگ شدن بیش از حد نیم کره سمت راست باعث: 1-بی حوصله گی  2- کم توجهی و غیره میشود .

که با انجام بازی هایی مانند گل یا پوچ – شکلک درآوردن و غیره باعث بهبود این مشکل می شود.

بنابراین باید برای جلوگیری از رشد بی رویه ی هر یک از این نیم کره ها از لپ پیشانی استفاده ی بهینه نمود.

 

ویژگی دانش آموزان  دارای اختلال خواندن: 

  1. آنچه که می بینند و می شنوند به خوبی درک نمی کنند.
  2. در باز شناسی حروف و کلمات مشکل دارند.
  3. دربیان  کلمات حذف یا اضافه می کنند.
  4. سطر ها را گم می کنند.
  5. در تثبیت مشکل دارند.(ردیابی چشم)

ویژگی دانش آموزان اختلال نوشتن:

  1. در نوشتن حروف چند شکلی مشکل دارند.
  2. برخی کلمات را در نوشتن حذف یا اضافه می کنند.
  3. برخی قادر به نوشتار درآوردن نمی باشند.

 

 

[1] . دانشجویان رشته علوم تربیتی مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل