مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل

پرسش دکتر مهر محمدی در اولین جلسه ی هم اندیشی مدرسان دانشگاه فرهنگیان در پردیس شهید چمران:

 با چه راهکارهایی در دانشگاه فرهنگیان می توان زمینه ی هم افزایی و تشریک مساعی و بهره برداری از ذخایر ناشناخته و سرمایه های بالقوه را فراهم کرد. چمران چمران چمران چمران چمران چمران چمران چمران چمران چمران چمران چمران 10 اولین جلسه ی هم اندیشی مدرسان دانشگاه فرهنگیان در پردیس شهید چمران استان تهران، امروز بعد ازظهر، دوشنبه 25/9/92، با حضور دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده، سرپرست معاونت فرهنگی؛ دکتر موسی پور، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری؛ دکتر حسینی، معاون دانشجویی؛ تعدادی از مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان، همچنین معاونان آموزشی، پژوهشی، فرهنگی دانشجویی و مدرسان پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان، شهر و شهرستان های استان تهران، برگزار شد. دکتر تلخابی، سرپرست پردیس شهید چمران، در ابتدا ضمن خیر مقدم به حاضران، به بیان مختصری از چگونگی شکل گیری این نشست صمیمی، در قالب تشکیل جلسات هماهنگی 4 گانه پرداخت و به بیان مطالبی پیرامون نحوه ی ارتباط معنوی در گفتگوهای جمعی اشاره کرد. دکتر مهر محمدی، تشکیل اولین جلسه ی هم اندیشی مدرسان را آغاز حرکتی در کشور برای تشکیل جلساتی چنین در شهرها و استان های دیگر برشمرد و با شیرین توصیف نمودن نشست حاضر، رابطه ی مدرسان با مسؤولان دانشگاه را، رابطه ی مالک و مستأجر خواند و از تمهید چنین فضایی سپاس گزاری کرد. وی، با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگیان، توسعه ی مشارکت، یکی از راهبردهای افقی سازی تشکیلات می باشد، برگزاری چنین جلساتی را، زمینه ساز بهره برداری از ذخایر موجود در دانشگاه فرهنگیان دانست. سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در بخش دیگری از سخنان خود با فراخوان تمامی مدرسان پردیس ها و مراکز آموزش عالی کشور، جهت ارائه راهکارهایی برای تمهید بستر هم افزایی و تشریک مساعی به منظور بهره برداری از ذخایر ناشناخته و سرمایه های بالقوه ی موجود، راه اندازی شوراهای مناطق را یکی دیگر از راهبردهای افقی سازی تشکیلات عنوان کرد و افزود: ارائه ی طریق توسط مدرسان در این رابطه می تواند تسهیل کننده ی ارتباط تشکیلاتی صف با ستاد باشد. وی، تلاش و هم افزایی مدرسان در جلسات هم اندیشی دانشگاه فرهنگیان را مقدمه ای برای رسیدن به هدف اساسی و محوری دانشگاه، یعنی تربیت دانشجو معلمان دانست و از اهتمام مدرسان برگزار کننده ی این جلسه تقدیر و تشکر کرد و در پایان اظهار امیدواری کرد انشاءالله در آینده ای نزدیک نشست سرپرستان پردیس ها و مراکز استان تهران را نیز پیش رو خواهیم داشت. دکتر کاشی، مدرس بازنشسته ی مرکز آموزش عالی شهید بهشتی شهر تهران، به عنوان نماینده ی مدرسان حاضر در جلسه، با ارائه ی سخنرانی تحت عنوان کدام دانشگاه فرهنگیان؟!! با ذکر این پرسش که آیا دانشگاه فرهنگیان، تکرار همان دانشگاه خوارزمی و یا دانشگاه های موجود در کشور چون دانشگاه تهران و ...است و چگونه می توان معلمان متناسب با شأن نظام جمهوری اسلامی تربیت کرد و کسانی را به سر کلاس ها فرستاد که عهده دار چنین رسالتی باشند، به سه رویکرد رایج در تربیت معلم ایران اشاره کرد و گفت: در این رابطه، گروهی تحصیلات عالی را خاص دانشگاه های مختلف می دانند و برآنند که آموزش و پرورش وظیفه ای در این رابطه ندارد و صرفا باید از فارغ التحصیلان دانشگاه استفاده کند. وی، با اشاره به رویکرد دوم، اظهار کرد: گروهی معتقدند آموزش و پرورش باید فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کند و پس از شرکت در دوره های مهارت آموزی آنها را به کار گیرد و در رویکرد سوم برخی مسؤولیت تمام مراحل آموزش و تربیت معلم را بر عهده ی آموزش و پرورش می دانند و حال آنکه در شرایط کنونی هیچ یک از روش های فوق به تنهایی پاسخگوی نیازهای گسترده ی آموزش و پرورش کشور نیست بلکه هر یک از آنها در محل خود می تواند کارایی لازم را داشته باشد. دکتر کاشی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حقیقت آن است که سه عنصر تخصص، مهارت و شخصیت معلمی، شاخص های معلم مطلوب بوده و تربیتِ معلمِ متخصص نیازمند عواملی چون فضای آموزشی مناسب، برنامه ی درسی متناسب با رشته ی تحصیلی، برنامه ریزی منسجم، اساتید متخصص و مجرب، کتابخانه ی مناسب و روزآمد، بهره مندی از فناوری روز و ... می باشد تا در این راستا مهارت های لازم برای شغل معلمی در پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان به وجود آید. وی، محیط شبانه روزی، کارورزی و برگزاری نشست های نقد و بررسی پس از جلسات کارورزی را، از جمله ویژگی های خاص تربیت معلم برشمرد و در پایان، شخصیت معلمی را مستلزم برخورداری از ویژگی هایی چون، کرامت انسانی، خوش خلقی و بردباری، عشق به تعلیم و تربیت، وظیفه شناسی، عدالت و انصاف، پذیرش حق، صداقت، آزاد اندیشی، دین ورزی، تواضع، اخلاص، یگانگی در گفتار و عمل، احترام به مخاطب و نگرش مثبت داشتن دانست و در جمع بندی نهایی ویژگی شاخص دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم مطلوب را برخورداری از عملیاتی کردن هر سه شاخصه ی معلم ایده آل، یعنی "تخصص، مهارت و شخصیت معلمی" با هم و در کنار یکدیگر دانست. پرسش و پاسخ مدرسان و معاونان دانشگاه، توسط نمایندگان آنان، دکتر حسین نژاد، سمیعی و خانم روحی، برنامه ی پایانی این جلسه بود که مطالبی چون، تبدیل وضعیت هیأت علمی مدرسان، عدم تصویب سازمان نمای دانشگاه فرهنگیان در پردیس ها ومراکز آموزش عالی، استفاده از مدرسان مجرب در شوراهای تخصصی دانشگاه، تلاش برای ارتقای علمی مدرسان، تشکیل کمیته های تألیف کتب درسی تربیت معلم، تشکیل کمیته ی برنامه ریزی درسی و آموزشی در رشته های 16 گانه، تعیین کارورزی دانشجو معلمان کارشناسی پیوسته، ایجاد فرصت های مطالعاتی، تأسیس انتشارات ویژه ی دانشگاه فرهنگیان، توجه ویژه به جانبازان و ایثارگران، حل مسائل مربوط به بورسیه ی پژوهش محور، توجه به شأن و شخصیت مدرسان پیش کسوت، ایجاد بورسیه در 16 رشته با نظر گروه های تخصصی و عمل به ساماندهی مدرسان بر اساس تبصره ی ماده ی 4 اساسنامه ی دانشگاه فرهنگیان و جذب متقاضیان جدید پس از تاریخ 24/4/91، بر اساس ماده ی 22 اساسنامه و ...از جمله مباحثی بود که مدرسان و نمایندگان آنان مطرح نمودند و دکتر مهر محمدی به همراه معاونان حاضر در جلسه، همچنین دبیر هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، نسبت به پاسخ موارد مذکور، اقدام کردند. دکتر مهر محمدی، در بخشی از پاسخ به پرسش های مذکور، از تأسیس قریب الوقوع دفتر بالندگی توسعه ی حرفه ای مدرسان با کمک دکتر سبحانی، مشاور عالی دانشگاه فرهنگیان و دریافت طرح هایی از دکتر مشفق آرانی، پیرامون کارورزی و ...خبر داد. دکتر موسی پور نیز، ضمن تبریک هفته ی پژوهش و فناوری و ارائه ی توضیحاتی در خصوص بورس دکترای پژوهش محور که مختص کارشناسان و متخصصان دستگاه های اجرایی بوده، به سیاست درون گرایی این معاونت مبتنی بر هر مدرس، یک مقاله، اشاره کرد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر صادق زاده نیز، ضمن تأکید بر نقش استادان و مدرسان در ایفای وظایف مربوط به تربیت دانشجو معلمان به طرحی اشاره کرد که مدرسان بخشی از ساعات موظف خود را با هماهنگی معاونت فرهنگی دانشگاه، به فعالیت های تربیتی، فرهنگی، کانون ها، مسابقات و ... در پردیس ها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان اختصاص می دهند و در این راستا از تمامی مدرسان کشور برای یاری در امور تربیتی و فرهنگی دانشجو معلمان دعوت کرد.