مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل

دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و کسب تجربه های جدید (یادداشت های روزانه دانشجو معلمان از سفر به مالزی)

دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و کسب تجربه های جدید:

یادداشت های روزانه دانشجو معلمان از سفر به مالزی

 

بازدید از  دانشگاه ها و مراکز تربیت معلم دیگر کشورها یکی از برنامه هایی است که مدیریت امور بین الملل دانشگاه برای دانشجومعلمان پیش بینی کرده.

این سفر و بازدید ها با هدف کسب تجربه، آشنایی با مدارس و چگونگی تربیت معلمان در دیگر کشورها، کیفیت، روش ها و تجهیزات آموزشی  مدارس و .... همینطور تبادل اطلاعات و معرفی دانشگاه فرهنگیان از سوی دانشجومعلمان به عنوان سفیران دانشگاه، برنامه ریزی شده است.

حضوری جمعی از دانشجویان بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده از طرف دانشگاه مالایا، در مالزی یکی از همین برنامه هاست.

این سفر در چارچوب  تبادل کوتاه مدت دانشجو بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه مالایا در حال انجام است.

تجربیات این سفر چند روزه، از امروز هر روز به قلم یکی از دانشجومعلمان  روی سایت قرار خواهد گرفت.

بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده از طرف دانشگاه مالایا از مدرسه Sri Aman  بازدید به عمل آمد، این مدرسه مطابق گفته مدیر آن،  برای تیزهوشان است و آزمون ورودی دارد، این رویداد "آشنایی با فضای آموزشی این مدرسه و نوع آموزش معلمان" میتواند، برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که در آینده ای نزدیک به جمع معلمان خواهند پیوست، تجربه ای خوشایند همراه با ایده های بسیار باشد.

 

یادداشت های روزانه دانشجو معلمان از سفر به مالزی

امروز مورخ 19 جولای ما برای بازدید از مدرسه Sri Aman عازم منطقه پتالینگجایا شدیم.

مدرسه حدود 20 دقیقه با محل اقامت ما فاصله داشت. هنگامی که به مدرسه رسیدیم مسئول مدرسه اعم از مدیر، معاون، معاون تشریفات، دفتر دار و تعدادی از معلمین به استقبال ما آمدند، استقبال بسیار گرمی داشتند و از قبل خود را برای این دیدار آماده کرده بودند.

هنگام ورود ما به حیاط مدرسه، صندلی هایی از قبل برای photo session تهیه شده بود.

پس از عکس دسته جمعی با همراهی مدیر و معاونین و مسئول انتظامات مدرسه که دانش آموزان بودند به کتابخانه رفتیم و از آنجا بازدید کردیم.

 پس از آن، از یکی از کلاس ها دیدن کردیم. بازدید از کلاس بسیار برای ما جالب بود چرا که کلاس از لحاظ چیدمان و فیزیک با کلاس های ما در مدارس ایران متفاوت بود.

این نحوه برگزاری کلاس درس ایده های جالبی را برای تدریس در مدرسه به ما داد.

 اتاق مشاوره یکی از اتاق هایی بود که بسیار برای ما جالب بود. در این اتاق، فضایی برای مشاوره گروهی و فردی وجود داشت و در همه زمینه ها مشاوره صورت میگرفت.

بخش دیگری که ما از آن بازدید کردیم، اتاق Gallery بود. در این اتاق اشیاء قدیمی، تصاویر دانش آموزانی که بعدها به جایگاهی بالا رسیده بودند وجود داشت.

پس از بازدید از این مکان ما به سمت اتاق غذا خوری رفتیم. در این جا از قبل برای ما میز پذیرایی آماده شده بود. ما با غذای مالایی پذیرایی شدیم.

 مسئولین مدرسه میزبانی شایسته ای داشتند و احترام زیادی برای میهمانان قائل بودند و بسیار عالی از ما پذیرایی کردند.

پس از صرف ناهار به اتاق کنفرانس رفتیم که در واقع بخش پایانی بازدید ما بود. ضمن پخش کلیپ، هدایایی به رسم یادبود به اعضای تیم داده شد و متقابلا هدیه ای از طرف تیم اعزامی به مدرسه داده شد.

خروج ما از مدرسه نیز با بدرقه گرم مسئولین همراه بود.

بخش بعدی بازدید ما از مساجد پوتراجایا و المیزان در شهر پوتراجایا بود.

پوتراجایا پایتخت مراکز اداری در مالزی به حساب می آید. ما پس از حدود یک ساعت به این شهر رسیدیم و ابتدا از مسجد پوتراجایا که صورتی رنگ بود، دیدن کردیم. در آنجا نماز ظهر و عصر را خواندیم. سپس از مسجد المیزان بازدید کردیم. این دو مکان از زیبا ترین مکان هایی بود که در مالزی دیدیم. نکته ای که قابل توجه این بود که علاوه بر افراد مسلمان، افراد غیر مسلمان نیز از این مساجد دیدن میکردند. معماری این مساجد بسیار خاص و زیبا بود. به نظرم زیبایی این مساجد و رفتار خوب مسلمانان در آنجا نوعی باب آشنایی را برای غیر مسلمانان با دین مبین اسلام فراهم میکرد. ضمن آنکه در مساجد، علی الخصوص مسجد المیزان فعالیت های فرهنگی نیز انجام میشد و مکانی فرهنگی به حساب می آمد.

بازدید امروز یکی از به یاد ماندنی خاطرات را برای ما رقم زد و ثمره های زیادی را در پی داشت.

(به قلم مریم ترابی سرشکی)

 

دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و کسب تجربه های جدید:

یادداشت های روزانه دانشجو معلمان از سفر به مالزی(یادداشت دوم.قسمت اول)

 

در پی سفر تعدادی از دانشجومعلمان به مالزی در چارچوب  تبادل کوتاه مدت دانشجو بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه مالایا، تجربیات این سفر چند روزه، هر روز به قلم یکی از دانشجومعلمان  روی سایت قرار خواهد گرفت.

بخش اول این یادداشت ها پیش از این روی پرتال قرار گرفت.

 

یادداشت های روزانه دانشجو معلمان از سفر به مالزی(یادداشت دوم،قسمت اول)

امروز پنجشنبه ساعت ٩ صبح به تاریخ ٢٠ جولاى ما به همراهى خانم دکتر نعیمى براى بازدید از مرکز بین المللى تربیت معلم شهر کوالالامپور که یکى از 27 مراکز تربیت معلم در کشور مالزى است رفتیم.
این مرکز مختص آماده سازى معلمان براى تدریس زبان هاى انگلیسى، فرانسوى، آلمانى و ژاپنى بود.
خوشبختانه مسیر کوتاهى را تا آنجا طى کردیم ولى با توجه به بارش باران هوا کمى گرم تر از روزهاى قبل بود.
وقتى به آنجا رسیدیم متوجه شدیم که مرکز براى استقبال از ما آمادگى کافى نداشته است بدین ترتیب ما در اتاق training room منتظر ماندیم تا هماهنگى هاى لازم انجام شود،خوشبختانه با تلاش هاى دکتر نعیمى بنا شد یکى از اساتید دانشکده به نام dr. Vc همراهى تیم اعزامى را به عهده بگیرد.
اولین بخش از بازدید ما به همراهى dr. Vc یکى از کلاس هاى درس این دانشکده بود، لازم به ذکر است که به طور کلى دوره ى تربیت معلم در این کشور به صورت پنج ساله برگزار میشود و سال اول به عنوان مرحله foundation براى کسب مهارت ها و توانایی هاى لازم و آماده سازى دانشجویان ها براى دوره هاى بعدی است.

دانشجویان کلاسى که امروز از آن دیدن کردیم بین گروه سنى ١٨-٢٠ سال بودند و در مرحله ى foundation قرار داشتند.

نکته ى قابل ذکر در مورد این مرکز این بود که معلمان را براى تدریس زبان در مقطع ابتدایی آماده میکرد.
 بازدید از کلاس درس و دیدار با دانشجویان فرصت مناسبى را فراهم کرد تا ما بتوانیم سوالات خود را در مورد نظام تربیت معلم در کشور مالزى بپرسیم.
نحوه ى پذیرفته شدن در دانشگاه، نحوه ى ارائه کارورزى  و سیستم نمره دهى دانشگاه از جمله سوالاتى بود که در این دیدار مطرح شد.
در انتها دانشجویان خیلى مشتاق بودند که با اعضاى گروه عکس یادگارى بگیرند، پس از گرفتن عکس و تشکر، از کلاس درس خارج شدیم و بعد از آن از سالن ورزشى دانشجو معلمان این دانشکده هم دیدن کردیم.
سپس به یکى دیگر از کلاس هاى درس این مرکز رفتیم، دانشجویان به همراه استادشان در این کلاس مشغول بحث و گفتگو در مورد مسائل درسى بودند.
در ادامه به بخش کتابخانه رفتیم، قبل از ورود به کتابخانه یکى از دانشجویان سال چهارم این مرکز را ملاقات کردیم، با پرسیدن سوالات اطلاعات قبلیمان را در مورد سیستم آموزشى این مرکز تکمیل کردیم.
نکته ى قابل توجه این بود که در این کتابخانه سکوى کوچکی براى اجراى نمایش قرار داده شده بود، طبق گفته ى متصدى کتابخانه معلمان از این مکان براى داستان گویى(story telling) براى  دانش آموزان مقطع ابتدایی که براى بازدید از این مرکز می آیند استفاده میکنند.
در نهایت هدیه اى به رسم یادبود از طرف دانشجویان اعزامى به رسم یادبود به آقاى دکتر vc اهدا شد.
پس از آن به همراهى اعضاى گروه به اتاق training room بازگشتیم و در آنجا با معاون مرکز، خانم dr fazlinah ملاقات کردیم، ایشان اطلاعات کاملى را در قالب یک پاور پوینت راجع به سیستم تحصیلى و تربیتى این مرکز در اختیار ما قرار دادند.
نکته ى قابل توجه تدوین برنامه ى استراتژیک، تعیین چشم انداز،ماموریت ها و اهداف این مجموعه بود که توسط معاون مجموعه ارائه شد.
اطلاعاتى که امروز در مورد این مرکز کسب شد این بود که "مراکز تربیت معلم ایران و مالزى شباهت های زیادى با هم داشتند".

از جمله این شباهت ها میتوان به دو مورد اشاره کرد:
اینکه دانشجویان در مالزى براى پذیرفته شدن، نیاز به کسب نمره ى مناسب براى ورود به تربیت معلم دارند و بعد از آن مصاحبه هاى علمى و عملى براى تایید صلاحیت دانشجویان صورت میگیرد.
و اینکه دانشجویان بلافاصله بعد از فارغ التحصیل شدن طبق تعهد قبلى شروع به تدریس در مدارس میکنند و در طول تحصیل از دولت این کشور حقوق دریافت میکنند.


پس از آن از خانم دکتر fazlinah تشکر و خداحافظى کردیم و به همراهى اعضاى گروه به سمت محل استراحتمان بازگشتیم تا براى بازدید بعدى آماده بشویم.


 (به قلم زهرا باقرزاده)

 

 

دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و کسب تجربه های جدید:

یادداشت های روزانه دانشجو معلمان از سفر به مالزی(یادداشت دوم.قسمت دوم)

 

در پی سفر تعدادی از دانشجومعلمان به مالزی در چارچوب  تبادل کوتاه مدت دانشجو بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه مالایا، تجربیات این سفر چند روزه، هر روز به قلم یکی از دانشجومعلمان  روی سایت قرار خواهد گرفت.

پیش از این یادداشت اول و یادداشت مربوط به صبح روز دوم روی پرتال قرار گرفت.

مطلب حاضر مربوط به برنامه های عصر روز دوم این سفر است.

یادداشت های روزانه دانشجو معلمان از سفر به مالزی(یادداشت دوم، قسمت دوم)

امروز پنج شنبه مورخ ٢٠جولای برنامه ی بازدید ما از مجموعه ی (BTP) technology devision در ساعت ٢:٣٠بعد از ظهر تا ٤:٣٠ برگزار گردید.
کارکنان این مجموعه در قالب تیمی 8 نفره برای استقبال از گروه ما آماده شده بودند.

principal (رییس)مجموعه زحمت ارایه مطالب و توضیحات مربوط به پاور پوینت را بر عهده داشت.

سایر افراد نیز با سمت های مختلف از جمله مسئول هوشمند سازی مدارس، تهیه کننده ی برنامه های آموزشی، طراح مواد آموزشی، مسئول مواد آموزشی الکترونیک و مسئول مدیریت منابع حضور داشتند.
مجموعه یtechnology devision ساختمانی گسترده به منظور تحقق اهدافی مانند هوشمند سازی مدارس، به روز سازی روش های آموزش و بهینه ساختن هرچه بیشتر مدارس کشور مالزی است.

جلسه ی ما در اتاق کنفرانس مجموعه تشکیل شد.
مدیریت مجموعه با ارایه ی نکات ضروری و حائز اهمیت به صورت پاور پوینت رئوس مطالب را برای ما توضیح دادند.

در ادامه خلاصه ای از نکات مهم سخنرانی ایشان را بیان میکنیم:


✅اولین نکته ی مهم در صحبت های رییس مجموعه تفاوت نگرش ما به عنوان دانش آموختگان مدارس ایرانی و دانش آموزان مالایایی راجع به ایده ی مدرسه ی هوشمند یاsmart schoolمیباشد.
در اینجا به نقل از صحبت های مدیریت، مدرسه ی هوشمند الزاما و صرفا مدرسه ای با تمام امکانات الکترونیکی و پیشرفته ی روز نیست، بلکه استفاده ی بهینه از امکانات و ارتقای یادگیری دانش آموزان مدرسه هوشمند تلقی میشود.

مدرسه ای که الزاما از نظر تجهیزات الکترونیک تکمیل باشد به اصطلاح technology rich schoolنامیده میشود.
✅بطور کل اهداف جزیی این مجموعه برای مدارس دولتی مقطع دبستان و دبیرستان به شرح زیر میباشد:
١.آماده سازی دانش آموزان در جهت پیش رفتن با تکنولوژی های روز دنیا
٢.آموزش computational thinkingیا تفکر حسابگرانه
٣.استفاده از مواد آموزشی الکترونیک (e-learning materials)
٤. فراهم نمودن تجهیزات لازم برای تدریس موفق در مدارس، ازجمله آزمایشگاه های زبان و وسایل الکترونیک مورد نیاز
٥.و در نهایت هدف کلی، تربیت دانش آموزانی است که تنها استفاده کننده ی تکنولوژی نیستند بلکه سازنده ی آن (technology creative)  باشند.
✅ ایشان راجع به محاسن و معایب استفاده ی از موبایل برای دانش آموزان در مدارس نکاتی را بیان کردند.

استفاده از گوشی همراه در مدارس این کشور ممنوع است و از جمله دلایل آن میتوان به این مسئله پرداخت که موبایل میتواند جای دانش آموز را در کلاس درس بگیرد.

دانش آموزان با ضبط ویدیو از تدریس معلم میتوانند مواد درسی را ذخیره نمایند و این عمل باعث کمرنگ شدن حضور فعال در کلاس درس میشود.

علاوه بر آن کنترل و نظارت بر این امر کار دشواریست که از عهده ی کارکنان مدرسه خارج میباشد.
نکته ی قابل توجه دیگر، صحبت های یکی از کارکنان مجموعه به نام آقای راجا بود که در رابطه با پورتال رسمیه (Spp.moe.edu.my)
این مجموعه توضیحاتی ارائه داشت.

این وب سایت شامل بخش هایی پیرامون دروس مختلف آموزشی است که برای مثال در رشته ی زبان انگلیسی میتواند مورد استفاده ی تمام معلمین به صورت جهانی(global) قرار بگیرد.
در پایان سخنرانی و پذیرایی با میان وعده ی مالایایی، این مجموعه هدایایی را برای ما دانشجو معلمان ایرانی در نظر گرفته بودند و ما هم متقابلا هدیه ای را به رسم یادبود تقدیم به مجموعه کردیم.

 

(به قلم فرخنده مودی)