بیانات پروفسور مهرمحمدی درباره تربیت شهروندی؛ چیستی، چرایی و چگونگی
اگر قوام جامعه را متأثر از قوام نظام تعلیم و تربیت و موکول به آن بدانیم، ساختن و پرداختن انسان ها به گونه ای که به وظایف شهروندی ملتزم و متعهد باشند ،را می توان شاه بیت دستاوردهای آن دانست. چرا که جامعه فاقد فرهنگ شهروندی ، مانند موجودی است که نسبت به عارضه های تهدید کننده حیات، واکنش به موقع و به اندازه نشان نمی دهد. اگر مرگ زود هنگام، فرجام چنین موجودی است، زوال زود هنگام هم در کمین چنین جامعه ایست. بدین تربیت و به دور از اغراق باید تربیت شهروندی را ضامن بقاء، بالندگی و توسعه جامعه بدانیم. این معنا را علاوه بر دریافت عقلانی، به نیکویی در تجربه زیسته جوامع مختلف نیز می توان رد یابی کرد و با شاخص استقرار یا عدم استقرار فرهنگ شهروندی می توان به براورد قابل قبولی از توسعه یافتگی آن ها دست یافت.
درحالیکه موازین و مضامین اعتقادی ما آکنده از معانی مفید به این نتیجه است، در عمل توفیق لازم بدست نیامده است. امید ما انست که جامعه نخبگان به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت بیش از پیش نسبت به این مهم حساسیت نشان دهند.